[LAMAN UTAMA] * [BM UPSR] * [BM PMR] * [BM SPM] * [BM STPM] * [BM UMUM]* [SAJAK]* [CERPEN]* [HUBUNGI KAMI]

Rabu, Ogos 01, 2007

Isu Semasa: Anak Derhaka

'Ambillah nyawa anakku'

MAZIDAH Hakim, 50, (bukan nama sebenar) kini mengalami masalah pendengaran selepas gegendang telinga kanannya rosak dan kepalanya bengkak akibat kerap dibelasah anak lelakinya berusia 25 tahun. Ada ketikanya kepalanya dihentak ke dinding.Tidak cukup dengan itu, anak yang menagih pelbagai jenis dadah itu turut bertindak kejam terhadap bapanya, Amran Ibrahim, 54, termasuk pernah ditumbuk sehingga lebam sebelah mata, jika permintaannya tidak dipenuhi.

Ikuti luahan hati Mazidah seperti diceritakan kepada wartawan Metro Ahad, FUAD HADINATA YAACOB ketika ditemui baru-baru ini.

· Ludah lauk satu periuk
“KEJADIAN ini bermula kira-kira lima tahun lalu apabila anak sulung saya yang ketika itu berusia 20 tahun mula menagih pelbagai jenis dadah, termasuk ganja, syabu dan gam.Sejak itu, boleh dikatakan hampir setiap minggu, dua atau tiga kali saya jadi mangsa kaki dan tangannya kerana hanya saya yang tinggal di rumah. Memang sakit telinga, badan dan kepala sehingga gegendang telinga sebelah kanan saya rosak dan kurang pendengaran.Dia minta wang tak banyak, tetapi kerap. Ada ketika RM5, setengah jam selepas itu RM2 dan beberapa minit kemudian RM1. Mahu atau tidak, saya yang tidak bekerja ini perlu sediakan sekurang-kurangnya RM12 sehari untuk dia.Malah, bila suami balik, dia minta dengan suami pula dan setiap kali sebelum pulang, suami perlu sediakan wang kecil kerana dia tahu anak kami akan minta. Jika tiada wang kecil, dia sanggup tukar.

Pernah saya tiada wang untuk diberi, tanpa perasaan kasihan, dia tampar saya. Ada ketikanya dia menghentakkan sikunya ke atas kepala saya sehingga bengkak. Dia juga sanggup tendang belakang saya sehingga terjatuh dan menghantukkan kepala saya ke dinding.Setiap kali dia balik rumah, saya takut kerana apabila khayal, dia bertindak di luar batasan. Barang dalam rumah habis dipecahkan, malah periuk tembaga yang sukar ditemui hari ini, turut dijual.Apabila kami tiada di rumah ketika balik kampung, saya kunci pintu bilik. Apabila tak dapat masuk, dia pecahkan pintu dengan tukul besi. Tingkap rumah kami diganti banyak kali, begitu juga barangan dalam rumah.Kami perlu ikut kemahuan dia, jika tidak dia bertindak kasar.

Selain perbelanjaan setiap hari, pada hujung bulan dia minta kami belikan pakaian berjenama seperti seluar atau baju bernilai ratusan ringgit.Saya dan suami tidak mampu menolak kerana bimbang dia bertindak lebih agresif tetapi selepas seminggu beli, kami tidak tahu ke mana perginya pakaian itu.Bukan itu saja, sejak anak lelaki saya ada lesen, suami beli lapan motosikal tetapi satupun tiada hari ini. Ada yang dia jual, rosak dan ditarik kerana tak bayar ansuran.

Malah, kami yang tanggung segala perbelanjaan seperti cukai jalan, insurans dan kerosakan.Selain saya, suami juga jadi mangsa. Jika suami tak beri atau tiada duit masa dia minta, dia marah, malah sampai satu tahap dia sanggup pukul ayah dia sehingga lebam sebelah mata.Dua adiknya juga jadi mangsa. Jika mahu makan makanan segera, dia minta adiknya beli. Malah, setiap kali dapat gaji, adiknya pasti beli pelbagai makanan dan minuman sehingga penuh peti sejuk. Ini kerana, jika apa yang dia minta tak dapat atau tak ada, dia marah dan mengamuk sehingga adik perempuannya dipukul dan ditendang.

Di rumah ini, televisyen bersaiz besar yang ada, dia yang minta, begitu juga dengan pengubahsuaian rumah. Mengenai makanan yang saya masak, dia sangat memilih. Ikan kecil dia tak suka, malah dia tergamak kata saya seperti nak beri makan kucing jika masak lauk ikan kecil.Dia hanya makan ikan bersaiz besar dan mahal. Malah, jika ada lauk yang saya masak dia tak suka, dia sanggup meludah makanan itu sesuka hati, termasuk nasi.

Pernah saya masak kari ikan dalam satu periuk besar kerana kami anak-beranak berkumpul di rumah pada hari itu, tiba-tiba dia meludah ke dalamnya. Saya sedih dan kami terpaksa makan di luar. Kerana itu, kami selalu keluar makan disebabkan tekanan yang dihadapi.Dia balik saja rumah, kami tertekan dengan keadaannya yang tak terurus, berbau busuk dan khayal. Sebab itu suami selalu bawa saya dan anak keluar berjalan.

Bayangkan, jika saya dan suami tertekan, kami sanggup pergi ke Tanjung Harapan atau Pulau Indah, Klang jam 12 tengah malam atau 1 pagi untuk tenangkan fikiran.Selain itu, bila suami tertekan sangat, dia selalu bawa kami pergi ke tempat yang tidak dirancang. Pernah pada satu hari, bila suami isi minyak kereta, dia tak mahu balik rumah dan ajak saya dan anak ke Langkawi tanpa membawa pakaian.Kami beli pakaian di sana dan tenangkan fikiran. Ada juga suami tanpa dirancang membeli tiket kapal terbang ke Sarawak untuk saya dan dia ke sana selama tiga hari semata-mata untuk meredakan ketegangan.Memang setiap kali saya atau suami ada di rumah, kami tertekan dengan sikap anak lelaki. Bukan kami tidak buat laporan polis, semua sudah dilakukan, begitu juga melaporkannya kepada agensi bertanggungjawab.Saya dan suami juga berusaha memulihkannya dengan pelbagai cara, malah dari Johor hingga Perlis sudah kami jelajahi semata-mata mahu anak kami pulih dan menjadi normal.Pelbagai usaha kami buat seperti ambil air kolah tujuh masjid, cari air terjun dan puasa pada hari lahirnya yang mungkin sukar dilakukan ibu bapa lain, tetapi kami lakukan.

Setiap malam, kami buat sembahyang hajat, tahajud dan berdoa untuk melembutkan hati anak kami supaya kembali ke pangkal jalan.Saya dan suami buntu sehingga ke satu tahap, kami pergi ke tanah perkuburan, menggenggam tanah kubur dan berdoa kepada Allah SWT. Kami memohon, jika Allah SWT hendak memanjangkan usianya, jadikanlah dia manusia yang baik, jika tidak kami sanggup ‘menyerahkannya’ semula kepada Tuhan. Ambillah supaya dia tak lakukan dosa lagi.Malah, suami saya reda dan rela jika ditakdirkan anak kami meninggal dunia dalam keadaan apa sekalipun, dia sanggup uruskan mayatnya.”

· Jangan salahkan kami
“JANGAN salahkan ibu bapa semata-mata jika anak jadi liar atau bertindak di luar batasan,” kata Amran mengenai pengalaman yang dilalui bersama isteri akibat perbuatan anaknya.Katanya, ibu bapa mana yang tidak mahu melihat anak mereka menjadi manusia baik dan berjaya, namun apa yang berlaku seperti dihadapi mereka di luar keupayaan.Katanya, sebagai bapa, dia sudah memberi didikan terbaik, termasuk pendidikan agama supaya anak lelaki yang disayangi menjadi manusia berguna.“Percaya atau tidak, sebenarnya sejak anak lelaki kami di sekolah tadika (taman didikan kanak-kanak) lagi, saya mula mengubatinya dengan meminta air penawar daripada tokoh agama untuk melembutkan hatinya apabila melihat kenakalannya.“Malah, selama tiga tahun iaitu dari tingkatan satu hingga tiga, saya masukkan dia ke sekolah agama pondok dengan harapan apabila keluar nanti, sekurang-kurangnya dia boleh jadi bilal di masjid,” katanya.

Namun, katanya, semuanya berubah apabila selepas tamat pendidikan di sekolah agama itu, anak lelakinya enggan menyambung persekolahan lagi, sekali gus hanya menerima pendidikan akademik setakat tingkatan tiga.Amran berkata, dia tidak mampu menghalang tindakan anaknya kerana jika berkeras, dia bertindak agresif.“Selepas tidak mahu bersekolah, dia ada bekerja tetapi hanya sementara. Apabila dapat gaji, dia tidak pergi kerja. Saya tidak mampu buat apa-apa, sudah nasihat dan melakukan pelbagai cara dengan harapan dia dengar dan kembali ke pangkal jalan,” katanya.Menurut Amran, sikap anak lelakinya semakin agresif ketika berusia 20 tahun selepas dia mengambil dadah.“Pelbagai cara kami lakukan untuk mengubatinya, namun belum ada kejayaan.

Sepanjang berdepan dengannya, saya gunakan psikologi kerana kami tak boleh bertindak kasar, bimbang dia bertindak di luar jangkaan,” katanya yang mengakui sangat tertekan dengan masalah itu.Amran berkata, setiap kali bertemu rakan atau mereka yang pakar, dia tidak segan atau malu memberitahu masalah anaknya, malah pergi ke tempat di mana saja dikatakan yang boleh memulihkan anak lelakinya.Sepanjang berusaha memulihkan anaknya, Amran dan isterinya tidak pernah berputus asa hinggalah pada satu hari dia terbaca akhbar Metro Ahad mengenai Rumah Sahabat Insan dan Iman Malaysia (Sidim).“Isteri beritahu saya mengenai artikel itu, pada mulanya saya kurang berminat, tetapi apabila ada nombor telefon bimbit Ustaz Hanafi Malek (Pengerusi Sidim), saya yakin dan terus menghubunginya.“Selepas berjaya bercakap dengan ustaz, saya diminta hadir untuk satu program di Masjid KLCC (Kuala Lumpur City Centre). Ketika itu, saya hanya ada RM70, sedangkan pendaftaran seorang RM30. Namun, atas belas ihsan ustaz, saya dan isteri dibenarkan turut serta,” katanya.

Selepas pertemuan itu, Amran melalui doa yang diberikan Hanafi menghantar anaknya ke Sidim. Katanya, meskipun anaknya marah dan memberontak, ia dapat diselesaikan dengan baik.“Saya berharap dia betul-betul pulih sebelum pulang ke rumah dan kalau boleh saya mahu dia menetap di sana melakukan apa-apa kerja supaya tidak kembali kepada perangai lama.“Saya tahu, dia lebih banyak terpengaruh dengan rakan selama ini dan selepas ini, saya berdoa masyarakat dapat terimanya kembali, bukan menghina,” katanya.

· Doakan pahala sedekah untuk anak

KUALA LUMPUR: Ibu bapa atau ahli keluarga yang menghadapi masalah anak bertindak di luar kawalan sehingga menggugat nyawa sendiri perlu mengambil tindakan lari dari rumah dan melaporkannya kepada pihak berkuasa.Selain itu, langkah menangani juga boleh dilakukan mengikut kaedah Islam dengan bersedekah dan mendoakan pahala amalan itu untuk anak bermasalah supaya hatinya menjadi lembut.

Pengerusi Yayasan Sahabat Insan dan Iman Malaysia (Sidim), Hanafi Malek, berkata selain itu, keluarga boleh mengamalkan membaca ayat al-Quran, terutama surah al-Ikhlas, sebanyak mungkin dan ditujukan untuk anak berkenaan.“Memang dalam keadaan hari ini, pelbagai perkara boleh berlaku. Bayangkan, tangan ibu bapa yang membesar dan mendidik anak sejak lahir tetapi apabila mereka besar, tangan itu pula memukul orang tuanya. Subhanallah...,” katanya.D

alam usaha menangani masalah yang semakin membimbangkan itu, beliau mencadangkan institusi atau pusat latihan diwujudkan di setiap negeri yang memberi tumpuan khusus mendidik golongan sasar dalam aspek pendidikan agama dan kemahiran.“Hari ini, ramai remaja dibuang sekolah selain tidak berminat lagi untuk bersekolah, jadi apa mereka nak buat dan ke mana mereka pergi. Justeru, saya cadangkan kerajaan mewujudkan satu institusi yang mengumpulkan mereka yang tercicir dan menjalankan sistem berasaskan kemahiran dan keagamaan,” katanya.Selain itu, katanya, penubuhan rumah kebajikan oleh badan bukan kerajaan (NGO) sepertimana dilakukannya perlu ditambah dan disokong mengikut kepakaran mereka yang menjalankannya, sama ada golongan profesional, alim ulama atau ahli akademik.

“Golongan korporat atau mereka yang berjaya, boleh menyumbang kepada NGO ini dengan pelbagai cara, sama ada menyewa rumah untuk menjalankan program atau menyumbangkan kenderaan dan kediaman.“Pada saya, rumah seperti ini perlu banyak dan penghuninya pula ditetapkan maksimum sehingga 40 orang, jika ramai, sukar untuk fokus.

Mereka juga perlu dibantu daripada segi kewangan, dan saya misalnya menggunakan wang hasil ceramah motivasi di sekolah, universiti atau masjid untuk menguruskan Rumah Sidim.“Kalau nak diikutkan, memang saya tak mampu untuk menampung kos operasi seharian, namun saya lakukan kerana Allah SWT dan alhamdulillah Allah Maha Pemurah dan Kaya,” katanya.

Dalam pada itu, katanya, sukarelawan yang ikhlas dan bukan mengejar nama dalam menjalankan kerja seperti itu perlu bagi mencapai objektif untuk menyelamatkan anak bangsa.Sementara itu, beliau turut mencadangkan Program Khidmat Latihan Khidmat Negara (PLKN) dijalankan selepas pelajar menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) supaya wujud perasaan sayang dan bangga dengan diri, keluarga, agama, bangsa dan negara.

Emel Artikel Cetak Artikel

Sumber: http://bmspm.net/

Tiada ulasan:

Tazkirah Ramadhan

Punca amalan pada Ramadan jadi sia-sia; ABU Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ramai orang yang berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya melainkan lapar. Ramai yang mendirikan sembahyang malam tetapi tidak memperoleh apapun daripadanya melainkan kepenatan berdiri malam.” Berkaitan hadis ini, ulama memberikan tiga tafsiran berlainan iaitu pertama, ia ditujukan kepada mereka yang berpuasa pada siangnya tetapi apabila berbuka (iftar) dengan memakan makanan haram. Segala ganjaran diterima hasil daripada berpuasa pada siangnya musnah sama sekali akibat daripada dosa besar kerana memakan makanan haram. Kedua, hadis itu ditujukan kepada mereka yang berpuasa dengan baik tetapi ketika menjalani ibadat puasa, sibuk dengan mengumpat dan memfitnah orang lain. Ketiga, orang yang dimaksudkan itu ialah ketika berpuasa tidak menjauhkan diri daripada maksiat dan dosa. Begitu juga dengan mereka yang berdiri malam secara sukarela sepanjang malam tetapi oleh kerana mengumpat atau melakukan dosa yang lain, akibatnya amalan mulia itu tidak mendapat pahala.

" Empat zikir sepanjang Ramadan NABI Muhammad SAW sentiasa berdoa sepanjang Ramadan. Malah, dalam riwayat lain, dinyatakan bentuk doa yang diamalkan Rasulullah SAW. Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan. Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi). Bentuk doa yang dibacakan Rasulullah SAW juga berbeza pada awal, pertengahan dan akhir Ramadan. Diriwayatkan, pada awal Ramadan, Rasulullah memohon rahmat daripada Allah. Pada pertengahan Ramadan pula, Baginda memohon keampunan. Pada akhir Ramadan, Rasulullah meminta dijauhkan daripada seksaan neraka

"Lima ketinggian Ramadan; IBNU Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Apabila datang hari pertama Ramadan, maka bertiuplah angin ‘Al-Mutsiiratu’ dari Arsy dan menggerakkan daun pohon syurga hingga terdengar sayup-sayup suara merdu yang tidak pernah terdengar oleh sesiapa pun. ”Bidadari melihat dan mendengar ke arah sayup-sayup suara merdu itu sambil berkata: “Ya Allah, jadikan kami pada bulan ini (Ramadan) sebagai isteri hamba-Mu. Maka Allah mengahwinkan hamba-Nya yang berpuasa pada bulan Ramadan dengan bidadari cantik.” Ini adalah salah satu cebisan kebaikan dan ketinggian Ramadan yang sedang dilalui umat Islam. Kita harus bersyukur kerana dapat berada dalam Ramadan al-Mubarak, iaitu bulan awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya merdeka (terlepas) daripada api neraka. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa menahan tidur serta beramal pada Ramadan dengan beriman bersungguh-sungguh akan kelebihannya serta ikhlas semata-mata kerana Allah, nescaya diampuni segala dosanya yang lalu.” Ramadan mempunyai lima keistimewaan yang tidak ada pada bulan lain, iaitu puasa selama sebulan, Lailatul Qadar, zakat fitrah, Nuzul Quran dan amal kebajikan. Salman Al Farisi meriwayatkan: “Dalam sebuah hadis panjang, Rasulullah berkhutbah di hadapan kami pada akhir bulan Syaaban. Baginda berpesan yang bermaksud: “Wahai umat manusia, sesungguhnya kami naungi bulan yang mulia lagi diberkati kerana Ramadan itu adalah bulan kesabaran dan sabar itu balasannya adalah syurga. Ramadan juga adalah bulan yang ditambah Allah rezeki orang mukmin. “Barang siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada bulan ini, adalah baginya pahala seperti memerdekakan seorang hamba dan dosa-dosanya pula diampunkan.”