Rabu, Ogos 15, 2007
Isu Semasa: Kemalangan Ngeri
Semua lepas tangan
Oleh Azman Zakaria, Saufi Hamzah, Jalal Ali Abdul Rahim dan Mohamed Farid Noh
TAKDIR: Anak pasangan Khamis Said dan Zaiton
Nong Chik (dari kiri) Noraznam, Norazlina, Razali
dan Mohd Rafi, tidak dapat menahan kesedihan di
Tanah Perkuburan Islam di Kampung Pasir
Gembur, Tanjong Bidara, semalam.
Agensi penguat kuasa tuding jari isu pemandu bas ada waran tangkap
KUALA LUMPUR: Polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) semalam saling menuding jari seolah-olah mahu ‘melepas tangan’ berhubung isu pemandu bas yang mempunyai banyak rekod kesalahan trafik.
Pengusaha bas pula memberi alasan sukar mendapatkan pemandu baru hingga terpaksa mengambil pemandu kurang berpengalaman atau yang mempunyai rekod kesalahan lalu lintas.
Alasan itu diberi pihak terbabit ketika mengulas nahas jalan raya terburuk yang mengorbankan 20 orang apabila sebuah bas ekspres terbabas dan terhumban ke dalam parit di Kilometer 229.1 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Kawasan Rehat dan Rawat Bukit Gantang, Taiping, kelmarin.
Siasatan awal polis mendapati pemandu bas berkenaan, Rohizan Abu Bakar, 38, yang turut terbunuh dalam nahas jam 4.40 pagi itu, mempunyai 15 kesalahan trafik termasuk dua waran tangkap.
Bas milik Syarikat Kenderaan Bukit Gantang Berhad yang didaftarkan pada 1987 itu pula mempunyai 19 saman sejak 1991.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan (gambar), ketika ditanya mengenai perkara itu, berkata beliau akan mendapatkan penjelasan polis trafik mengapa pemandu terbabit sebelum ini tidak dipanggil dan lesennya digantung.
Sehubungan itu, beliau mengarahkan polis trafik memburu dan mengambil tindakan terhadap semua pemandu pengangkutan awam yang mempunyai banyak saman trafik.
“Pemandu seperti ini patut terus disenaraihitamkan dan lesen memandu mereka tidak diperbaharui,” katanya.
Beliau juga berharap pihak berkenaan membaiki pelaksanaan sistem pemberian mata demerit kesalahan jalan raya (Kejara) bagi mencegah pemandu yang mempunyai banyak kesalahan lalu lintas daripada terus memandu.
“Masalahnya, sistem mata demerit tidak diselenggara dengan betul. Jika diselenggara dengan betul, maka mereka yang menerima banyak saman akan menerima markah dan jika markah itu lebih maka lesen akan digantung,” katanya.
Pada 21 Mei lalu, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Douglas Unggah Embas, turut mengakui wujud kelemahan dalam pelaksanaan Kejara yang dilaksanakan JPJ sejak 1997.
Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ahmad Mustapa, ketika dihubungi bagaimanapun berkata, penguatkuasaan semata-mata tidak menjamin pemandu akan mematuhi peraturan.
“Penguatkuasaan memang kita lakukan setiap masa termasuk menggantung lesen, tetapi kemalangan berpunca daripada banyak faktor termasuk sikap pemandu.
“Syarikat bas dan lori juga sepatutnya memantau rapi dan tidak mengambil pemandu bermasalah. Jika banyak saman, tegur dan ambil tindakan dalaman, lagi pun bukan susah untuk memeriksa status saman polis dan JPJ diterima pemandu mereka,” katanya.
Ahmad berkata, syarikat bas juga seharusnya memastikan pemandu mereka terlatih dan sihat serta kenderaan dalam keadaan baik, bukannya melepas tangan apabila berlaku kemalangan.
Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Datuk Markiman Kobiran, pula menjelaskan lembaga itu hanya mempunyai kuasa membatalkan permit kenderaan perdagangan yang melakukan kesalahan penggunaan permit.
“Kesalahan membabitkan pemanduan berbahaya atau kelajuan melepasi had ditetapkan adalah di bawah bidang kuasa agensi lain, seperti polis dan JPJ.
“LPKP memang boleh membatalkan permit syarikat bas yang terbabit dalam kemalangan maut tetapi ia mestilah membabitkan kesalahan melanggar syarat permit seperti keadaan bas tidak sempurna atau permit dipajakkan kepada pengendali bas lain,” katanya.
Sementara itu, Persatuan Pengusaha Bas Ekspres Melayu Semenanjung Malaysia (Pembawa) dan Persatuan Pengusaha Lori Seluruh Malaysia (PMLOA) mengaku masalah mendapatkan pemandu kini semakin meruncing.
Yang Dipertua Pembawa, Tajudin Mohd Yunus, berkata ramai pemandu kini lebih cenderung menjadi pemandu lori kerana pendapatannya lebih tinggi.
Bagaimanapun, katanya, syarikat bas tidak sepatutnya mengambil pemandu secara ‘tangkap muat’ kerana perbuatan itu hanya membahayakan penumpang.
Tajudin berkata, beliau sendiri mengambil tindakan tatatertib ke atas pemandu syarikatnya termasuk ditamatkan perkhidmatan apabila menerima banyak saman atau aduan mengenai bas dipandu terlalu laju.
Presiden PMLOA, Er Sui See, juga mengaku ada syarikat lori terpaksa mengetepikan soal ‘saman kurang serius’ dalam mengambil pemandu kerana masalah kekurangan pemandu.
“Bila kurang pemandu, kita kena ambil juga pemandu yang ada rekod kesalahan tidak serius tetapi jika pemandu itu pernah terbabit kesalahan besar atau `kaki kemalangan’, kita pun tidak berani ambil mereka,” katanya.
INFO
Sistem Kejara
Satu sistem pemberian mata demerit kesalahan jalan raya kepada pemandu yang disabitkan dengan kesalahan mengikut Peraturan Kenderaan Bermotor (Mata Demerit) 1997.
Mata demerit terkumpul dalam pangkalan data JPJ apabila pemandu disabitkan mahkamah atau sesudah membayar denda kesalahan yang dilakukannya.
Penalti terhadap pemegang lesen yang mengumpul 15 atau lebih mata demerit:
Kali Pertama – lesen memandu digantung tidak lebih enam bulan.
Kali Kedua – lesen memandu digantung tidak lebih setahun.
Kali Ketiga – lesen memandu digantung tidak lebih setahun dan dibatalkan jika kesalahan dilakukan bagi kali ketiga dalam tempoh lima tahun.
Lesen P pemandu akan dibatalkan jika mengumpul 10 atau lebih mata demerit.
Bagi lesen digantung, pemandu tidak boleh memandu atau mendapatkan apa-apa lesen, sama ada lesen belajar memandu atau lain-lain. Pemandu yang dibatalkan Lesen P, tidak boleh memandu atau mendapatkan lesen, bagi tempoh 12 bulan.
Memandu ketika lesen digantung atau dibatalkan boleh didenda RM1,000 atau enam bulan penjara.
sumber: Berita Harian Online
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan