[LAMAN UTAMA] * [BM UPSR] * [BM PMR] * [BM SPM] * [BM STPM] * [BM UMUM]* [SAJAK]* [CERPEN]* [HUBUNGI KAMI]

Ahad, September 02, 2007

Peperiksaan Percubaan SPM

Selamat Menghadapi Peperiksaan Percubaan SPM
Semoga Kalian Berjaya Dengan Cemerlang
Amin Ya Allah...
***
Berdoalah kepada Allah...
***



a)Adab-adab berdoa


Menjauhi makanan yang haram
Berdoa dengan ikhlas semata-mata kerana Allah
Dengan ada air sembahyang
Selalu melakukan sunat wuduk
Berdoa dengan suara perlahan-lahan
Mengakui kesalahan yang telah lalu
Memulai dengan memuji Allah, berselawat dan ditutup dengan selawat
Diulangi doa sebanyak tiga kali
Jangan meminta perkara yang mustahil
Dengan hati yang yakin bahawa doanya diterima oleh Allah



b)Waktu-waktu yang baik berdoa

Pada malam qadar (sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadhan)
Pada hari Arafah ( 9 Zulhijjah di kala jemaah haji wukuf di Arafah)
Pada bulan Ramadhan
Pada malam Jumaat
Pada hari Jumaat
Waktu berjumaat, lebih-lebih lagi ketika imam duduk di mimbar sampai imam mengucapkan salam
Pada tengah malam
Seperdua malam yang kedua (sesudah jam 12 malam)
Sepertiga malam yang pertama (jam 6 sampai 10 malam)
Sepertiga malam yang terakhir (sesudah jam 2 malam)
Pada waktu sahur (sebelum fajar)
Sesudah berwuduk
Ketika orang azan untuk sembahyang
Antara azan dan iqamat
Ketika orang mengucapkan iqamat
Ketika berbaris (jalan bersama) menuju medan perang sabil
Di dalam pertempuran di medan perang
Di akhir tiap-tiap sembahyang fardu
Pada waktu sedang sujud (dalam solat atau di luar solat)
Ketika sedang membaca Al-Quran
Setelah tamat membaca Al-Quran
Ketika minum air zamzam
Pada waktu ayam jantan berkokok (pda waktu pagi)
Pada saat berkumpulnya kaum muslimin kerana agama
Pada waktu berkumpul untuk berzikir (iaitu berkumpul untuk menyebut kebesaran Allah, bertakbir, bertahmid dan bertasbih, atau berkumpul membaca dan mempelajari Al-Quran, atau berkumpul menerima pelajaran agama Islam)
Ketika menutupkan mata orang yang telah mati
Pada waktu turun hujan
Pada waktu tergelincir matahari pada hari Rabu


c) Sebab-seba doa tidak diterima

Ketika Ibrahim bin Idham (seorang sufi) berada di tengah-tengah pasar Basrah, beliau telah dikerumuni oleh orang ramai. Di antara mereka ada yang bertanya: " Kenapakah doa kami tidak dimakbulkan Allah, sedangkan kami bermohon kepada-Nya?". Jawab Ibrahim : "Kerana hati mereka buta disebabkan sepuluh perkara:
1.Kamu mengenal Allah, tetapi kamu tidak menunaikan suruhan-Nya.
2.Kamu menyangka kamu cinta kepada Rasul Allah, tetapi kamu meninggalkan sunahnya.
3.Kamu telah membaca Al-Quran, tetapi kamu tidak beramal dengannya.
4.Kamu telah makan nikmat Allah, tetapi kamu tidak tunaikan syukur-Nya.
5.Kamu telah berkata syaitan itu musuh kamu, tetapi kamu tidak menentangnya.
6.Kamu telah berkata syurga itu benar, tetapi kamu tidak beramal untuknya.
7.Kamu berkata neraka itu benar, tetapi kamu tidak lari daripadanya.
8.Kamu berkata mati itu benar, tetapi kamu tidak bersedia untuknya.
9.Kamu bangun daripada tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia, tetapi kamu lupa keaiban diri sendiri.
10.Kamu kebumikan mayat-mayat kamu (sahabat-sahabatmu) tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripada mereka.

d) Pilih beberapa Doa menghadapi peperiksaan untuk diamalkan di bawah ini;

http://permai1.tripod.com/doa.html
http://bmsmiaag.googlegroups.com/web/doa+pelajar.pdf

Tiada ulasan:

Tazkirah Ramadhan

Punca amalan pada Ramadan jadi sia-sia; ABU Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ramai orang yang berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya melainkan lapar. Ramai yang mendirikan sembahyang malam tetapi tidak memperoleh apapun daripadanya melainkan kepenatan berdiri malam.” Berkaitan hadis ini, ulama memberikan tiga tafsiran berlainan iaitu pertama, ia ditujukan kepada mereka yang berpuasa pada siangnya tetapi apabila berbuka (iftar) dengan memakan makanan haram. Segala ganjaran diterima hasil daripada berpuasa pada siangnya musnah sama sekali akibat daripada dosa besar kerana memakan makanan haram. Kedua, hadis itu ditujukan kepada mereka yang berpuasa dengan baik tetapi ketika menjalani ibadat puasa, sibuk dengan mengumpat dan memfitnah orang lain. Ketiga, orang yang dimaksudkan itu ialah ketika berpuasa tidak menjauhkan diri daripada maksiat dan dosa. Begitu juga dengan mereka yang berdiri malam secara sukarela sepanjang malam tetapi oleh kerana mengumpat atau melakukan dosa yang lain, akibatnya amalan mulia itu tidak mendapat pahala.

" Empat zikir sepanjang Ramadan NABI Muhammad SAW sentiasa berdoa sepanjang Ramadan. Malah, dalam riwayat lain, dinyatakan bentuk doa yang diamalkan Rasulullah SAW. Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan. Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi). Bentuk doa yang dibacakan Rasulullah SAW juga berbeza pada awal, pertengahan dan akhir Ramadan. Diriwayatkan, pada awal Ramadan, Rasulullah memohon rahmat daripada Allah. Pada pertengahan Ramadan pula, Baginda memohon keampunan. Pada akhir Ramadan, Rasulullah meminta dijauhkan daripada seksaan neraka

"Lima ketinggian Ramadan; IBNU Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Apabila datang hari pertama Ramadan, maka bertiuplah angin ‘Al-Mutsiiratu’ dari Arsy dan menggerakkan daun pohon syurga hingga terdengar sayup-sayup suara merdu yang tidak pernah terdengar oleh sesiapa pun. ”Bidadari melihat dan mendengar ke arah sayup-sayup suara merdu itu sambil berkata: “Ya Allah, jadikan kami pada bulan ini (Ramadan) sebagai isteri hamba-Mu. Maka Allah mengahwinkan hamba-Nya yang berpuasa pada bulan Ramadan dengan bidadari cantik.” Ini adalah salah satu cebisan kebaikan dan ketinggian Ramadan yang sedang dilalui umat Islam. Kita harus bersyukur kerana dapat berada dalam Ramadan al-Mubarak, iaitu bulan awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya merdeka (terlepas) daripada api neraka. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa menahan tidur serta beramal pada Ramadan dengan beriman bersungguh-sungguh akan kelebihannya serta ikhlas semata-mata kerana Allah, nescaya diampuni segala dosanya yang lalu.” Ramadan mempunyai lima keistimewaan yang tidak ada pada bulan lain, iaitu puasa selama sebulan, Lailatul Qadar, zakat fitrah, Nuzul Quran dan amal kebajikan. Salman Al Farisi meriwayatkan: “Dalam sebuah hadis panjang, Rasulullah berkhutbah di hadapan kami pada akhir bulan Syaaban. Baginda berpesan yang bermaksud: “Wahai umat manusia, sesungguhnya kami naungi bulan yang mulia lagi diberkati kerana Ramadan itu adalah bulan kesabaran dan sabar itu balasannya adalah syurga. Ramadan juga adalah bulan yang ditambah Allah rezeki orang mukmin. “Barang siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada bulan ini, adalah baginya pahala seperti memerdekakan seorang hamba dan dosa-dosanya pula diampunkan.”