[LAMAN UTAMA] * [BM UPSR] * [BM PMR] * [BM SPM] * [BM STPM] * [BM UMUM]* [SAJAK]* [CERPEN]* [HUBUNGI KAMI]

Isnin, Ogos 06, 2007

Pelajar Bertanya, Ustaz Menjawab Siri 06

A) Bahasa

Soalan 1: Markah penuh dalam karangan

Hazimah: saya nak tanya, bagaimana ingin mendapatkan markah penuh dalam bahasa melayu kertas 2? maksud saya bagaimana caranya nak buat latihan karangan bahasa melayu?

Hazimah: ustaz, boleh tolong baritahu saya bagaimana ingin skor A1 DALAM SUBJEK BAHASA MELAYU?

Hazimah: ustaz, lg satu soalan...bagaimana mahu menghasilkan karangan yang baik dalam masa terdekat ini?


Jawapan: Sebenarnya persoalan ini telah terjawab apabila guru pakar dan penanda kertas Bahasa Melayu SPM dari Sepang datang ke Al-amin semasa bengkel bahasa Melayu bulan lepas. Rujuk kertas kerja dan buku yang beliau tulis untuk mendapat jawapan.

Namun begitu ustaz akan beritahu beberapa perkara secara umum sahaja untuk menguasai karangan anda. Antara langkah untuk menguasai hal ini adalah seperti berikut;

a) baca surak khabar dan majalah (menguasai isu semasa dan ilmu-ilmu lain yang berkaitan)
b) kuasai sistem bahasa Melayu (tatabahasa)
c) kuasai tanda baca
d) kuasai simpul bahasa
e) kuasai format karangan
f) kuasai teknik menulis (pendahuluan, isi dan penutup)
g) baca contoh-contoh karangan SPM yang bagus
h) kuasai isi-sisi penting beberapa bidang (contoh pendidikan, alam sekitar,sosial, ekonomi- paling kurang 5 bidang)
i) Kerap menulis karangan – membuat latihan
j) Kuasai kosa kata yang menarik
k) Kuasai petikan kata-kata pemimpin negara atau tokoh-tokoh agama
l) Tulisan yang jelas dan kemas
m) Elakkan kesalahan ejaan



Soalan 2: Soalan “Jelaskan”

Anon1: utz,bagaiman cara untuk menjawab soalan "jelaskan"

Jawapan: soalan ini memerlukan anda memperjelas sesuatu. Contohnya soalan, Jelaskan punca-punca berlakunya banjir di negara kita. Anda perlu mengupas isi yang diutarakan sejelas yang mungkin dengan sokongan ayat huraian dan ayat contoh yang matap.

Penebangan hutan yang tidak terkawal menyumbang kepada bencana banjir yang dahsyat. Tanpa pokok-pokok yang berfungsi sebagai ”span” atau penyerap hujan akan menyebabkan hujan yang turun dari langit terus ke kawasan rendah tanpa sekatan. Hal ini menyebabkan proses penyerapan air oleh bumi menjadi tergendala kerana nisbah air yang hendak diserap ke dalam bumi berlebihan dalam satu masa. Maka air yang tidak terserap oleh bumi akan berada di permukaan dan menjadi lebih buruk lagi apabila sungai tidak lagi mampu menampung air yang banyak. Situasai ini menyebabkan keadaan banjir yang dahsyat berlaku hingga mengorbankan nyawa dan memusnahkan harta benda. Keadaan banjir sebegini pernah berlaku di TTDI, Shah Alam yang menenggelamkan ratusan rumah, kenderaan dan juga mengancam nyawa penduduk di situ, kesan daripada penebangan hutan tanpa kawalan di kawasan bukit berhampiran. Maka Jelaslah, penebangan hutang yang semberono ini menyumbang kepada bencana banjir yang akan merugikan semua pihak.

Soalan 3: Bahasa baku

Kermitt: Assalamualaikum, Ustadz. Nak tanya: Adakah pada zaman dahulu orang Melayu menuturkan bahasa Melayu secara baku?

Jawapan: Pada zaman dahulu bahasa Melayu dituturkan mengikut sebutan dialek masing-masing. Dialek bahasa Melayu wujud disebabkan oleh faktor geografi, maka orang di Melaka bertutur dengan dialek Melaka, di Kelantan, Terengganu, Johor, Negeri Sembilan dan sebagainya, menuturkan dialek masing-masing. Adapun istilah “baku” itu adalah merujuk kepada sistem bahasa termasuk sebutan yang diselaraskan dan digunapakai di dalam urusan yang rasmi (mesyuarat, majlis dan surat menyurat) di seluruh negara. Bahasa Melayu baku banyak dirujuk pada bahasa Melayu dialek Johor dan dialek selangor. Kebaikan sistem bahasa Melayu baku antaranya, mudah difahami oleh semua orang dan dapat mengelakkan salah sangka atau salah faham yang boleh mengundang masalah perpaduan. Sebagai contoh boleh dijelaskan di bawah ini perbandingan dua dialek Melayu yang boleh mengundang masalah ketika berkomunikasi dengan penutur dialek Melayu lain;

a) dialek Kelatan: “Kawe minum air tuak sokmo. Demo nok?”
Maksud: tuak (air nira kelapa), kawe (saya), demo (awak), nok (mahu) dan sokmo (selalu/kerap).
b) dialek Kedah : “Apa khabaq, Pak penakan hang? Await lama tak hantaq khabaq”
Maksud: Khabaq (khabar), Pak penakan (bapa saudara), hang (awak), await (kenapa), hantaq (hantar)

Maka bahasa baku amat sesuai dituturkan ketika kedua-dua penutur dari dialek yang berlainan berkomunikasi.Jika dibakukan, jadi seperti di bawah ini;

a) “Saya minum air nira kelapa selalu. Awak mahu?”
b) “Apa khabar, bapa saudara awak? Kenapa lama tidak hantar berita?”



b) Tugasan PUI BM

Soalan 4: tugasan tatabahasa

Skyhigh426: ust..sy ingin bertanya,untuk bah.tatabahsa,perlu ke semua p'kataan disenaraikan dlm satu kertas..utk rujukan slps tu..(soalan bah. bndgkn 2 p'kataan tu dn buat ayat utk beza p'bndngn )

Jawapan: Ya semua perkataan yang salah perlu disenaraikan mengikut jenis kesalahannya (kalau boleh dalam satu kertas). Soalan tatabahasa lain belum disuruh buat.


c)Hal-Hal lain.

Soalan 5: Gementar
Anon1: ustaz,bagaimana cara untuk menghilangkan rasa gementar ketika berada di khalayak ramai?


Jawapan: Ustaz ajar berdasarkan pengalaman. Tarik nafas panjang-panjang, istighfar banyak-banyak, baca ayat kursi, baca doa sebelum berucap, tenangkan diri anda dan fokuskan diri anda pada tugasan anda (berucap, berpidato).

Soalan 6: Ilmu Mantik

bonzer: ustz,boleh ajar ilmu mantik x?

Jawapan: Boleh. Lepas SPM. Masuk tingkatan 6, ada subjek Ilmu Mantik yang ditawarkan. Anda boleh mempelajarinya.

Soalan 7: Buku rujukan Tatabahasa

Skyhigh426: lg satu,bole sy tau buku rujukan apa yg sesuai utk p'sediaan akhir utk bah imbuhan2x tu..(contoh meng-i) dll..

Jawapan: Sila rujuk buku-buku ini;
a) Buku Rujukan Sistem Bahasa (SASBADI)
b) Tatabahasa Dewan (DBP)
c) Senarai Semak Sistem Ejaan dan Tatabahasa Melayu (SAMSU YAACOB)- buku yang dibawa oleh cikgu dari Sepang


Soalan 8: bahasa baku

Kermitt: Assalamualaikum. Ustadz, benarkah bahawa bahasa Melayu hanya mempunyai tiga perkataan yang asli (bukan diambil dari bahasa lain)?

Jawapan: Saya rasa soalan ini untuk pelajar ijazah, sarjana atau kedoktoran. Kajian perlu dibuat dalam bentuk kertas kerja atau tesis. Banyak pandangan dan pendapat ahli bahasa tentang perkara ini. Anda perlu buat analisis dan kajian terlebih dahulu sebelum menerima kenyataan tersebut.

Tiada ulasan:

Tazkirah Ramadhan

Punca amalan pada Ramadan jadi sia-sia; ABU Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ramai orang yang berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya melainkan lapar. Ramai yang mendirikan sembahyang malam tetapi tidak memperoleh apapun daripadanya melainkan kepenatan berdiri malam.” Berkaitan hadis ini, ulama memberikan tiga tafsiran berlainan iaitu pertama, ia ditujukan kepada mereka yang berpuasa pada siangnya tetapi apabila berbuka (iftar) dengan memakan makanan haram. Segala ganjaran diterima hasil daripada berpuasa pada siangnya musnah sama sekali akibat daripada dosa besar kerana memakan makanan haram. Kedua, hadis itu ditujukan kepada mereka yang berpuasa dengan baik tetapi ketika menjalani ibadat puasa, sibuk dengan mengumpat dan memfitnah orang lain. Ketiga, orang yang dimaksudkan itu ialah ketika berpuasa tidak menjauhkan diri daripada maksiat dan dosa. Begitu juga dengan mereka yang berdiri malam secara sukarela sepanjang malam tetapi oleh kerana mengumpat atau melakukan dosa yang lain, akibatnya amalan mulia itu tidak mendapat pahala.

" Empat zikir sepanjang Ramadan NABI Muhammad SAW sentiasa berdoa sepanjang Ramadan. Malah, dalam riwayat lain, dinyatakan bentuk doa yang diamalkan Rasulullah SAW. Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan. Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi). Bentuk doa yang dibacakan Rasulullah SAW juga berbeza pada awal, pertengahan dan akhir Ramadan. Diriwayatkan, pada awal Ramadan, Rasulullah memohon rahmat daripada Allah. Pada pertengahan Ramadan pula, Baginda memohon keampunan. Pada akhir Ramadan, Rasulullah meminta dijauhkan daripada seksaan neraka

"Lima ketinggian Ramadan; IBNU Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Apabila datang hari pertama Ramadan, maka bertiuplah angin ‘Al-Mutsiiratu’ dari Arsy dan menggerakkan daun pohon syurga hingga terdengar sayup-sayup suara merdu yang tidak pernah terdengar oleh sesiapa pun. ”Bidadari melihat dan mendengar ke arah sayup-sayup suara merdu itu sambil berkata: “Ya Allah, jadikan kami pada bulan ini (Ramadan) sebagai isteri hamba-Mu. Maka Allah mengahwinkan hamba-Nya yang berpuasa pada bulan Ramadan dengan bidadari cantik.” Ini adalah salah satu cebisan kebaikan dan ketinggian Ramadan yang sedang dilalui umat Islam. Kita harus bersyukur kerana dapat berada dalam Ramadan al-Mubarak, iaitu bulan awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya merdeka (terlepas) daripada api neraka. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa menahan tidur serta beramal pada Ramadan dengan beriman bersungguh-sungguh akan kelebihannya serta ikhlas semata-mata kerana Allah, nescaya diampuni segala dosanya yang lalu.” Ramadan mempunyai lima keistimewaan yang tidak ada pada bulan lain, iaitu puasa selama sebulan, Lailatul Qadar, zakat fitrah, Nuzul Quran dan amal kebajikan. Salman Al Farisi meriwayatkan: “Dalam sebuah hadis panjang, Rasulullah berkhutbah di hadapan kami pada akhir bulan Syaaban. Baginda berpesan yang bermaksud: “Wahai umat manusia, sesungguhnya kami naungi bulan yang mulia lagi diberkati kerana Ramadan itu adalah bulan kesabaran dan sabar itu balasannya adalah syurga. Ramadan juga adalah bulan yang ditambah Allah rezeki orang mukmin. “Barang siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada bulan ini, adalah baginya pahala seperti memerdekakan seorang hamba dan dosa-dosanya pula diampunkan.”