[LAMAN UTAMA] * [BM UPSR] * [BM PMR] * [BM SPM] * [BM STPM] * [BM UMUM]* [SAJAK]* [CERPEN]* [HUBUNGI KAMI]

Rabu, Jun 04, 2008

Nada dering guna ayat al-Quran mesti disekat

Peguam Syarie Menulis: Nada dering guna ayat al-Quran mesti disekat
Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

ISU berkaitan penggunaan ayat al-Quran sebagai nada dering telefon bimbit sudah lama kita dengar. Kini, penggunaannya terus berleluasa tanpa sebarang kekangan sehinggakan perkara itu mengundang pertanyaan sama ada harus dibiarkan tanpa sebarang sekatan. Ada lambakan muat turun ayat al-Quran dari kedai telefon bimbit juga kebanyakan diuruskan bukan Islam tanpa mengetahui maksud ayat itu. Baru-baru ini, pelbagai pihak khususnya Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan supaya mengeluarkan fatwa berhubung penggunaan ayat al-Quran sebagai nada dering telefon bimbit kerana dikhuatiri akan mengubah maksud keseluruhan ayat suci itu, sekali gus menjadikannya tidak lengkap atau tergantung selepas panggilan telefon dijawab.

Gesaan supaya dikeluarkan fatwa bagi mengelakkan kesucian ayat al-Quran tercemar. Selain itu, kesucian ayat al-Quran harus dipelihara dan dihormati serta sebarang penggunaannya harus bersesuaian dengan tempatnya. Kita bimbang jika penggunaan ayat al-Quran sebagai nada dering dibiarkan berleluasa, orang ramai akan menyalahgunakannya hingga menyebabkan kesucian ayat tercemar. Contohnya, apabila seseorang berada dalam tandas dan telefon berbunyi dengan nada dering ayat suci al-Quran. Di samping itu, dibimbangi ayat suci al-Quran tidak lengkap maksudnya selepas panggilan telefon dijawab tanpa menunggu ayat habis. Ini akan menyebabkan maksud yang berlainan daripada asalnya.

Oleh itu, tidak hairanlah mengapa baru-baru ini Majlis Mufti Arab Saudi mengharamkan penggunaan ayat suci al-Quran sebagai nada dering telefon bimbit. Mereka khuatir penggunaan ayat al-Quran sebagai nada dering akan mengubah maksud keseluruhan ayat. Sebagai umat Islam, kita harus mengakui al-Quran adalah petunjuk kepada kaum Muslimin, khususnya dan umat manusia umumnya. Allah berfirman bermaksud: "Kitab itu (al-Quran) tidak ada keraguan di dalamnya, menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa." Al-Quran juga adalah kalam Allah yang wajar dipelihara kesuciannya. Sebarang tindakan mencemar kesucian al-Quran dan mempersendakan ayatnya adalah berdosa serta menjadi satu kesalahan yang berhubungan dengan kesucian agama Islam di Malaysia.

Seksyen 9 (mempersendakan, ayat al-Quran dan Hadis) Enakmen Jenayah Syariah Selangor, 1995 memperuntukkan: "Mana-mana orang yang dengan kata-katanya atau perbuatannya, mempersendakan, menghina, mencemuh atau menyebabkan dipandang hina ayat al-Quran atau hadis adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali." Peruntukan itu dengan jelas menyatakan barang siapa mempersendakan ayat al-Quran adalah menjadi suatu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan. Peruntukan ini dibuat bagi mengekang sebarang tindakan tidak bertanggungjawab yang boleh mencemar kesucian ayat suci Al-Quran sekali gus mencemar kesucian agama Islam itu sendiri. Sewajarnya umat Islam harus peka terhadap isu begini bagi mengelakkan kesucian agama Islam dicalar orang tidak bertanggungjawab semata-mata mementingkan keuntungan tanpa memikirkan implikasi terhadap agama Islam itu sendiri.

Sehubungan itu, saranan dan gesaan PPIM supaya Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa berhubung perkara itu diberi perhatian segera demi kemaslahatan umat Islam ada asasnya. Tindakan Majlis Mufti Arab Saudi mengeluarkan fatwa berserta alasan demi menjaga kesucian agama Islam juga bertujuan memelihara kesejahteraan umatnya. Perbuatan mempersendakan ayat al-Quran boleh dikekang menggunakan peruntukan undang-undang sedia ada yang memberi ruang kepada pihak berwajib untuk mengambil tindakan. Namun, beberapa perkara harus diteliti sebelum sebarang tindakan boleh diambil bagi memastikan tindakan itu selaras dengan undang-undang.

FAKTA: Keburukan ayat al-Quran jadi nada dering telefon bimbit
a) Dikhuatiri mengubah maksud keseluruhan ayat suci itu, sekali gus menjadikannya tidak lengkap atau tergantung selepas panggilan telefon dijawab.
b) Dikhuatiri ada pihak menyalahgunakannya hingga menyebabkan kesucian ayat tercemar. Contohnya, apabila seseorang berada dalam tandas dan telefon berbunyi dengan nada dering ayat suci al-Quran.
c) Muat turun ayat al-Quran diuruskan bukan Islam tanpa mengetahui maksud ayat.


sumber: berita harian online (4 June 08)

Tiada ulasan:

Tazkirah Ramadhan

Punca amalan pada Ramadan jadi sia-sia; ABU Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ramai orang yang berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya melainkan lapar. Ramai yang mendirikan sembahyang malam tetapi tidak memperoleh apapun daripadanya melainkan kepenatan berdiri malam.” Berkaitan hadis ini, ulama memberikan tiga tafsiran berlainan iaitu pertama, ia ditujukan kepada mereka yang berpuasa pada siangnya tetapi apabila berbuka (iftar) dengan memakan makanan haram. Segala ganjaran diterima hasil daripada berpuasa pada siangnya musnah sama sekali akibat daripada dosa besar kerana memakan makanan haram. Kedua, hadis itu ditujukan kepada mereka yang berpuasa dengan baik tetapi ketika menjalani ibadat puasa, sibuk dengan mengumpat dan memfitnah orang lain. Ketiga, orang yang dimaksudkan itu ialah ketika berpuasa tidak menjauhkan diri daripada maksiat dan dosa. Begitu juga dengan mereka yang berdiri malam secara sukarela sepanjang malam tetapi oleh kerana mengumpat atau melakukan dosa yang lain, akibatnya amalan mulia itu tidak mendapat pahala.

" Empat zikir sepanjang Ramadan NABI Muhammad SAW sentiasa berdoa sepanjang Ramadan. Malah, dalam riwayat lain, dinyatakan bentuk doa yang diamalkan Rasulullah SAW. Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan. Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi). Bentuk doa yang dibacakan Rasulullah SAW juga berbeza pada awal, pertengahan dan akhir Ramadan. Diriwayatkan, pada awal Ramadan, Rasulullah memohon rahmat daripada Allah. Pada pertengahan Ramadan pula, Baginda memohon keampunan. Pada akhir Ramadan, Rasulullah meminta dijauhkan daripada seksaan neraka

"Lima ketinggian Ramadan; IBNU Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Apabila datang hari pertama Ramadan, maka bertiuplah angin ‘Al-Mutsiiratu’ dari Arsy dan menggerakkan daun pohon syurga hingga terdengar sayup-sayup suara merdu yang tidak pernah terdengar oleh sesiapa pun. ”Bidadari melihat dan mendengar ke arah sayup-sayup suara merdu itu sambil berkata: “Ya Allah, jadikan kami pada bulan ini (Ramadan) sebagai isteri hamba-Mu. Maka Allah mengahwinkan hamba-Nya yang berpuasa pada bulan Ramadan dengan bidadari cantik.” Ini adalah salah satu cebisan kebaikan dan ketinggian Ramadan yang sedang dilalui umat Islam. Kita harus bersyukur kerana dapat berada dalam Ramadan al-Mubarak, iaitu bulan awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya merdeka (terlepas) daripada api neraka. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa menahan tidur serta beramal pada Ramadan dengan beriman bersungguh-sungguh akan kelebihannya serta ikhlas semata-mata kerana Allah, nescaya diampuni segala dosanya yang lalu.” Ramadan mempunyai lima keistimewaan yang tidak ada pada bulan lain, iaitu puasa selama sebulan, Lailatul Qadar, zakat fitrah, Nuzul Quran dan amal kebajikan. Salman Al Farisi meriwayatkan: “Dalam sebuah hadis panjang, Rasulullah berkhutbah di hadapan kami pada akhir bulan Syaaban. Baginda berpesan yang bermaksud: “Wahai umat manusia, sesungguhnya kami naungi bulan yang mulia lagi diberkati kerana Ramadan itu adalah bulan kesabaran dan sabar itu balasannya adalah syurga. Ramadan juga adalah bulan yang ditambah Allah rezeki orang mukmin. “Barang siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada bulan ini, adalah baginya pahala seperti memerdekakan seorang hamba dan dosa-dosanya pula diampunkan.”