Negara rugi besar jika dasar PPSMI dihentikan
Oleh Syuhada Choo Abdullah
Subjek Sains, Matematik dalam BI perlu masa capai matlamat
LANGKAH kembali kepada pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia boleh menyebabkan kerugian besar kepada negara dalam menghadapi persaingan pasaran ekonomi antarabangsa, sekali gus menenggelamkan suara Malaysia di pentas dunia.
Malah, ia akan turut menyebabkan pelaburan besar kerajaan melaksanakan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) sejak 2003, menjadi sia-sia dan membazir.
Tindakan itu juga akan mengakibatkan pelajar berdepan dengan masalah ketika mengikuti pengajian tinggi serta bidang kerjaya pada masa depan.
Demikian antara penekanan digariskan dalam rumusan hasil perbincangan meja bulat pada Kolokium Kebangsaan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris yang dihadiri 220 peserta seluruh negara, kelmarin.
Rumusan terbabit disampaikan Naib Presiden Persatuan Pengajaran Bahasa Inggeris Malaysia (Melta), Dr Ganakumaran Subramaniam, pada akhir program berkenaan.
Hasil kolokium sehari anjuran Melta itu akan dikemukakan kepada Kementerian Pelajaran, minggu depan, untuk tindakan sewajarnya.
Berdasarkan hasil perbincangan meja bulat itu, Dr Ganakumaran berkata, pelaksanaan PPSMI perlu diteruskan berikutan peranan utama bahasa Inggeris sebagai bahasa global dan juga bahasa teknologi.
Justeru, beliau berkata, pembelajaran ilmu dua bidang penting berkenaan dalam bahasa Inggeris akan memanfaatkan negara di pentas dunia, di samping membantu pelajar dalam mengikuti pengajian tinggi.
“Perkara ini boleh dilaksanakan kerana negara mempunyai sumber, bahan dan kepakaran. Kita ada `pelan kelas pertama’ tetapi memerlukan lebih masa untuk melaksanakan perancangan itu di seluruh negara secara berkesan.
“Dalam konteks ini, antara usaha sedang dibuat ialah menyediakan tenaga kerja seperti mengadakan kursus jangka pendek bagi guru terbabit,” katanya.
Melalui PPSMI, Dr Ganakumaran berkata, guru diperuntukkan alat serta kemudahan mengakses ilmu pengetahuan dan pembelajaran berterusan.
Bukan itu saja, beliau berkata, pelajar juga berupaya mengakses ilmu pengetahuan berikutan 85 peratus daripada sumber internet menggunakan bahasa Inggeris.
Katanya, ini secara langsung membolehkan pelajar menjadi `global players’ dan berpendidikan tinggi dengan mereka semakin selesa menggunakan bahasa Inggeris secara berperingkat, manakala negara pula menikmati penjanaan sumber manusia yang lebih baik.
Beliau berkata, matlamat PPSMI mampu dicapai meskipun wujud jurang perbezaan antara sekolah bandar, pinggir bandar dan pedalaman jika langkah menanganinya dilaksanakan dalam semua aspek berkaitan.
Bagi aspek guru, katanya, antara langkah perlu diambil ialah menggalakkan lebih ramai pendidik berpengalaman dan mahir untuk mengajar di sekolah luar bandar.
sumber: berita harian online
Tiada ulasan:
Catat Ulasan