Naqdu: 'Usah biarkan anak bangsa jadi korban'
Bersama Salbiah Ani
dahiya@bharian.com.my
HAKIKAT pengajaran subjek Sains dan Matematik perlu dikembalikan ke bahasa Melayu sudah diperjuangkan kalangan pencinta bahasa mahupun sasterawan sejak awal cadangan pengajaran kedua-dua subjek itu dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah diumumkan kerajaan.
Alasan bahawa pendekatan terbabit diambil bagi membolehkan pelajar meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dilihat tidak realistik, memandangkan kedua-dua subjek berkenaan terkeluar bukan pilihan terbaik bagi meningkatkan penguasaan bahasa seseorang.
Seperkara yang paling dibimbangi ialah pencapaian pelajar Melayu dalam kedua-dua subjek berkenaan akan terus merosot memandangkan sebahagian besar mereka sebelum ini sememangnya tidak menguasai Sains dan Matematik, apatah lagi apabila ia diajar dalam bahasa Inggeris.
Antara sasterawan paling lantang mengemukakan pandangan berhubung perkara ini dan disertai dengan perangkaan adalah penerima Anugerah Pejuang Bahasa 2004, Persatuan Linguistik Malaysia, Datuk Baharuddin Zainal atau lebih dikenali sebagai Baha Zain.
“Selepas terbinanya impian indah dalam semangat besar kemerdekaan empat dasawarsa yang lalu, bahasa Melayu kini mengalami luka sejarahnya. Peristiwa bahasa 2003 mengandungi makna berganda: kuasa politik menunjukkan kekuatannya; golongan budaya menghalalkannya - hanya sekelumit yang menentangnya. Yang jelas, pada saat bahasa Melayu itu terpinggir, ia menunjukkan watak munafik ramai orang,” katanya yang juga Timbalan Presiden, Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena).
Sebelum mengeluar kenyataan pedas lagi sinis itu, beliau sudah pun menyuarakan kengeriannya akan akibat daripada dasar terbabit pada 18 Mei 2003 ketika menjadi panel Forum Kembara Bahasa di Pahang anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan kerjasama Berita Harian.
Pelaksanaan penggunaan bahasa Inggeris bagi pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah mulai 2003 diyakini akan mengakibatkan 47 lagi mata pelajaran terpaksa dikendalikan dalam bahasa itu pada masa depan,
Andaian total 47 subjek akan terpaksa dikendalikan dalam bahasa Inggeris pada masa depan dibuat berdasarkan peningkatan jumlah sebenar mata pelajaran Sains dan Matematik yang diajar di sekolah menengah.
Bukan saja subjek Fizik, Biologi, Kimia, Matematik Moden dan Matematik Tambahan, perlu diajar dalam bahasa Inggeris, bahkan mata pelajaran vokasional, perdagangan dan ekonomi, ekoran penekanan kepada bidang sains dan teknologi dalam usaha negara ini mengejar kemajuan material.
“Jika keadaan itu berlaku maka ia akan mengakibatkan 47 mata pelajaran di sekolah menengah akan diajar dalam bahasa Inggeris berbanding 19 mata pelajaran dalam bahasa kebangsaan dan sekiranya itu terjadi, maka penggunaan bahasa kebangsaan akan terpinggir akhirnya,” katanya.
Begitu kebimbangan Baha sejak awal mengenai perkara terbabit dan hanya diberi perhatian pihak yang memperjuangkan nasib untung bangsa Melayu negara ini pada Perhimpunan Agung Umno 2007 lalu.
Mantan Editor Dewan Sastera, Abdul Ahmad, ketika menghubungi penulis menyatakan hasratnya untuk melihat Pemuda Umno bersungguh dalam isu Sains dan Matematik kembali diajar dalam bahasa Melayu seperti dibangkitkan pada Perhimpunan Agung Umno yang lalu.
“Isu bahasa dan agama adalah isu yang membolehkan Umno mendapat sokongan orang Melayu apalagi di luar bandar. Sesungguhnya kelompok Melayu di luar bandar tidak mempedulikan tindakan memburukkan tokoh tertentu kerana perkara terbabit tidak dekat dengan mereka,” katanya.
Bagaimanapun Pemuda Umno diharapkan berlaku jujur dalam memperjuangkan perkara ini,
Meskipun tidak dapat dinafikan perkara terbabit adalah senjata paling ampuh dalam mendapatkan sokongan ahli demi mengekalkan kuasa politik, tetapi ia lebih diharapkan dijadikan sebagai agenda perjuangan bangsa Melayu, seperti menjadi amalan parti politik yang mewakili bangsa tertentu di negara ini.
Dua pandangan terbabit mewakili pandangan kelompok dewasa yang memahami onak dan duri dalam mempertahankan maruah bahasa rasmi negara ini dan bangsa Melayu dalam menegakkan perkara hak dan batil.
Tinjauan penulis terhadap beberapa pelajar sekolah menengah yang terbabit secara langsung dengan perubahan dasar dalam pengajaran kedua-dua mata pelajaran terbabit mendapati mereka berasa menjadi mangsa keadaan.
“Jika Sains dan Matematik diajar semula dalam bahasa Melayu, saya tidak akan dapat memahami dan menjawab soalan peperiksaan kerana masalah istilah. Saya sudah terbiasa belajar kedua-dua subjek berkenaan dalam bahasa Inggeris sejak Tingkatan Satu,” katanya dalam nada kesal.
Kebimbangan kelompok pelajar ini dijawab Abdul dengan kenyataan bahawa infrastruktur sudah ada dan mereka tidak perlu risau.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan