[LAMAN UTAMA] * [BM UPSR] * [BM PMR] * [BM SPM] * [BM STPM] * [BM UMUM]* [SAJAK]* [CERPEN]* [HUBUNGI KAMI]

Khamis, Julai 19, 2007

Pelajar Bertanya, Ustaz Menjawab (Siri 02)

Soalan 1 (Tatabahasa: mengukuhkan dengan memperkukuhkan)

T0Lat16: ustz, apa beza "mengukuhkan" dan "memperkukuhkan"..?

Jawapan: kalimah mengukuhkan bermaksud menjadikan sesuatu kukuh atau kuat.
Contoh ayat; Ali mengukuhkan kubu pertahanan dengan meletakkan beg-beg pasir.


Manakala kalimah memperkukuhkan adalah salah dari segi tatabahasa. Kata adjektif (kukuh) tidak boleh menerima imbuhan apitan memper...kan. Oleh itu imbuhan awalan memper.. sahaja yang layak berganding dengan kata adjektif tadi. Maka kata terbitan yang seharusnya wujud ialah memperkukuh.

Memper + kata adjektif

Contoh ayat; Ahmad memperkukuh hujah beliau dengan menyenaraikan nama-nama syarikat yang menjalankan perniagaan pelaburan internet yang tidak sah.

Contoh kata lain adalah; memperbesar, memperluas, memperindah dan sebagainya


Memperkukuh dan mengukuhkan mempunyai maksud yang sama.


Soalan 2 (Mengantuk)

maiminshah: em..mengantok yg ketara tu satu penyakit ke?adakah berkaitan dengan kanser?

Jawapan: Saya bukanlah doktor tetapi berdasarkan pengalaman, saya cuba jelaskan hal ini. Pertamanya mengantuk mungkin disebabkan kurang tidur. Bagi seorang remaja tidur yang cukup ialah lima hingga enam jam. Sebab keduanya pula mungkin terlalu banyak tidur. Keadaan ini juga menyumbang sindrom mengantuk. Selain itu juga mengantuk boleh disebabkan kehilangan tenaga yang banyak dalam badan ekoran aktiviti yang memenatkan seperti bersukan atau bermain. Faktor pengambilan ubat (dadah yang dibenarkan) yang kerap juga mengundang masalah ini. Manakala kemungkinan yang lain; sudah menjadi tabiat anda tidur pada waktu-waktu tertentu sama ada pagi atau petang. Hal ini menyebabkan anda mengantuk pada ketika itu.

Bagi mengatasi masalah ini anda perlu cukup tidur tapi jangan pula berlebihan daripada yang sepatutnya (6 jam).Selain itu sebaik sahaja anda menghabiskan aktiviti lasak atau aktiviti yang banyak memeras tenaga anda, banyakkan minum air seperti susu dan jus buah serta menjamah sedikit makanan yang berkalori tinggi seperti roti. Selain itu juga, elakkan mengambil ubat-ubatan secara kerap atau berlebihan dos. Cara yang terakhir sekali anda perlulah menjaga tabiat tidur anda supaya tidur pada masa yang tetap dan teratur.

Nabi s.a.w pernah bersabda, mafhumnya lebih kurang begini “barang sesiapa yang tidur selepas subuh, dia akan mewarisi kepapaan. Barang sesiapa yang tidur selepas asar dia akan mewarisi kegilaan”. Tidur yang diajar oleh nabi ialah tidur pada awal malam dan bangun pada tiga perempat malam (4 pagi) untuk solat sunat malam, membaca al-quraan, berzikir dan sebaginya sehingga waktu subuh. Manakala pada waktu siang nabi menggalakkan tidur pada waktu tengahari iaitu “qailullah” beberapa belas minit sebelum masuk waktu zohor. Tidur ini sangat baik untuk menjana tenaga dan minda sebelum meneruskan keja atau pembelajaran anda.


Soalan 3 (Cara-cara dapat A Bahasa Melayu)

Tenun: ingin menyambung pertanyaan di awal itu..sekiranya ustaz berpekerti baik..bolehkah ustaz berkongsi bagaimanakah caranya untuk kami warga tingkatan 5 untuk mendapat markah yang membolehkan kami mendapat A dalam bm pada bahagian karangan kami..harap ustat sudi berkongsi.kalau berkesempatan,"ust." bolehlah memberi tips-tips itu dalam bentuk kronologi..

Tenang: ust,apa strategi nak skor krngn?w'pun nmpk sng tp sbb pmrkhn yg agak strict b'bndg pmr,ramai yg kcndg..sy pelik,org slalu x skor bm w'pun gune bhs yg sama tiap ari..bole ust kongsi tips2x skor bm?terutama bhg karangan..sbb esei bnyk m'bantu pmrkhn tinggi

uhu: hrp juga ust dpt bg tips yg bnyk utk skor dgn cmrlg dlm bm..

Jawapan: segala panduan dan tip-tip telah dibengkelkan oleh guru pakar BM yang datang tempohari. Baca dan amalkan apa yang telah diajarkan. Ustaz akan memantau perkembangan anda.


Soalan 4 (Esei)

Tenang:
lg satu,smpt ke ust nak semak esei kami dgn bilangan klas pui BM sbnyk 13 kali?

Jawapan: Terima kasih kerana simpati dengan ustaz. Memang tak sempat kalau difikirkan dengan tulang empat kerat ustaz ini. Tapi ustaz ada cara yang mudah itupun dengan bantuan anda semua. InsyaAllah, Allah pasti membantu perjuangan kita.

Soalan 5 (Latihan dalam email)

Beruang: ustaz,saya nak tanya sikit.Macam mana nak buat kerja yang ustaz beri pada e-mail saya?

Jawapan: Buat dalam kertas kajang. Hantar pada ustaz untuk disemak.


Soalan 6 (Jawapan esei dalam bentuk Poin)

temachii: Askm,ustaz.nak tanya sikit.utk sinopsis komsas,boleh ke buat dalam bentuk poin?

Jawapan: Wa’alaikum salam . Semasa pembentangan tidak menjadi masalah untuk menjimatkan masa dan ruang. Semasa peperiksaan jawapan esei perlu lengkap dengan ayat yang gramatis.


Sumbangan ilmu (Sinopsis Bukit Kepong)

Anon1: klik di sini utk sinopsis novel Bukit Kepong http://www.geocities.com/ikaz2/bkepong.htm

Ustaz: Terima kasih daun keladi. Kalau ada berilah lagi. Ustaz akan masukkan dalam kumpulan Bahasa Melayu Maya untuk rujukan semua.


Sumbangan Cerpen

Mand: Hari ini aku cuba menghayati sekali lagi bait-bait kata rakan seperjuanganku di hadapan.Mungkin apa yang dikeluarkan ada gunanya bagiku.Pertama kali aku melalui proses pembelajaran yang mengharapkan belas kasihan seorang rakan untuk menerangkan kepada aku.(PUI)Uh! meletihkan.Ada sahaja luahan itu terkeluar dari kotak suara mereka.Waktu bermain dengan diri ini.Seakan tidak sedar 16/7 sudah berlari jauh dari detik pusingannya.Hatiku tiba-tiba menjadi resah persis ada suara yang kecewa merintih di sekelilingku.Ah! bengit sungguh.Dalam fikiranku masih menerawang jauh,suara itu muncul dalam satu bentuk imej bayangan fikiranku."Tugasan!" Perkataan ini menyedarkan aku.Bukan penat.Bukan letih.Hanya melengkapi sifat seorang manusia yang lupa.Hatiku bermonolog ." Minta maaf ustaz".Sambil mataku semakin gelap,gelap dan terus gelap.

Tiada ulasan:

Tazkirah Ramadhan

Punca amalan pada Ramadan jadi sia-sia; ABU Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ramai orang yang berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya melainkan lapar. Ramai yang mendirikan sembahyang malam tetapi tidak memperoleh apapun daripadanya melainkan kepenatan berdiri malam.” Berkaitan hadis ini, ulama memberikan tiga tafsiran berlainan iaitu pertama, ia ditujukan kepada mereka yang berpuasa pada siangnya tetapi apabila berbuka (iftar) dengan memakan makanan haram. Segala ganjaran diterima hasil daripada berpuasa pada siangnya musnah sama sekali akibat daripada dosa besar kerana memakan makanan haram. Kedua, hadis itu ditujukan kepada mereka yang berpuasa dengan baik tetapi ketika menjalani ibadat puasa, sibuk dengan mengumpat dan memfitnah orang lain. Ketiga, orang yang dimaksudkan itu ialah ketika berpuasa tidak menjauhkan diri daripada maksiat dan dosa. Begitu juga dengan mereka yang berdiri malam secara sukarela sepanjang malam tetapi oleh kerana mengumpat atau melakukan dosa yang lain, akibatnya amalan mulia itu tidak mendapat pahala.

" Empat zikir sepanjang Ramadan NABI Muhammad SAW sentiasa berdoa sepanjang Ramadan. Malah, dalam riwayat lain, dinyatakan bentuk doa yang diamalkan Rasulullah SAW. Dalam hadis, ada dinyatakan bahawa Rasulullah bersabda sebaik tiba Ramadan. Sabda Baginda yang bermaksud: “Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi). Bentuk doa yang dibacakan Rasulullah SAW juga berbeza pada awal, pertengahan dan akhir Ramadan. Diriwayatkan, pada awal Ramadan, Rasulullah memohon rahmat daripada Allah. Pada pertengahan Ramadan pula, Baginda memohon keampunan. Pada akhir Ramadan, Rasulullah meminta dijauhkan daripada seksaan neraka

"Lima ketinggian Ramadan; IBNU Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “Apabila datang hari pertama Ramadan, maka bertiuplah angin ‘Al-Mutsiiratu’ dari Arsy dan menggerakkan daun pohon syurga hingga terdengar sayup-sayup suara merdu yang tidak pernah terdengar oleh sesiapa pun. ”Bidadari melihat dan mendengar ke arah sayup-sayup suara merdu itu sambil berkata: “Ya Allah, jadikan kami pada bulan ini (Ramadan) sebagai isteri hamba-Mu. Maka Allah mengahwinkan hamba-Nya yang berpuasa pada bulan Ramadan dengan bidadari cantik.” Ini adalah salah satu cebisan kebaikan dan ketinggian Ramadan yang sedang dilalui umat Islam. Kita harus bersyukur kerana dapat berada dalam Ramadan al-Mubarak, iaitu bulan awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya merdeka (terlepas) daripada api neraka. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa menahan tidur serta beramal pada Ramadan dengan beriman bersungguh-sungguh akan kelebihannya serta ikhlas semata-mata kerana Allah, nescaya diampuni segala dosanya yang lalu.” Ramadan mempunyai lima keistimewaan yang tidak ada pada bulan lain, iaitu puasa selama sebulan, Lailatul Qadar, zakat fitrah, Nuzul Quran dan amal kebajikan. Salman Al Farisi meriwayatkan: “Dalam sebuah hadis panjang, Rasulullah berkhutbah di hadapan kami pada akhir bulan Syaaban. Baginda berpesan yang bermaksud: “Wahai umat manusia, sesungguhnya kami naungi bulan yang mulia lagi diberkati kerana Ramadan itu adalah bulan kesabaran dan sabar itu balasannya adalah syurga. Ramadan juga adalah bulan yang ditambah Allah rezeki orang mukmin. “Barang siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada bulan ini, adalah baginya pahala seperti memerdekakan seorang hamba dan dosa-dosanya pula diampunkan.”